Gebruiksvriendelijke websites in de praktijk: onze ervaringen (deel 1)

Begin 2013 hebben we in samenwerking met Cycling Story het Koersspel ontwikkeld. Het doel van het Koersspel is om voor iedere grote wielerronde een team van 15 renners samen te stellen. Eindigen deze renners bij de top 10 van een etappe, dan krijgt je team punten. Ook moet je voorspelling wie aan het einde van de ronde bovenaan staat in het algemeen klassement, wie de beste sprinter is en wie de beste klimmer. Hiervoor worden bonuspunten uitgeloofd.

Gaandeweg is het Koersspel steeds populairder geworden. Iedere ronde doen er weer meer mensen mee en een groeiend Koersspel vraagt om uitbreidingen. Door steeds nieuwe functionaliteit toe te voegen, houden we het spel immers uitdagend voor de deelnemers.

Na 3 jaargangen van het Koersspel werd het tijd voor vernieuwing, met name op technisch vlak. Toen we de eerste versie destijds maakten, hadden we nooit verwacht dat het zo’n succes zou worden. Er is toen niet voldoende rekening gehouden met de schaalbaarheid van het systeem. Hierdoor konden niet alle uitbreidingen die wenselijk waren, ook daadwerkelijk gerealiseerd worden. Daarnaast is er op technisch gebied veel veranderd in website-land. Waar we drie jaar geleden een webapplicatie nog helemaal vanaf scratch ontwikkelden, bouwen we onze webapplicatie nu op met behulp van het php framework Laravel.

Vernieuwing

Los van verbeteringen op technisch vlak, was ook het design en de gebruikersinterface aan vernieuwing toe. Diverse onderdelen waren niet zo gebruiksvriendelijk en intuïtief als we eigenlijk zouden willen. Hieronder volgt een opsomming van enkele zaken die we wilden verbeteren:

  • De website was niet responsive en werkte daardoor niet lekker op smartphones, terwijl mensen dit apparaat juist steeds meer gebruiken.
  • Aanmelden voor een ronde kon je doen door simpelweg in te loggen. In onze ogen was dat niet logisch en zou het daarom beter zijn als je je expliciet aan kunt melden voor een ronde.
  • Gebruikers waren verplicht om iedere ronde dezelfde teamnaam te gebruiken. Op basis van gebruikersfeedback wisten we dat deelnemers het leuk vonden om af en toe een nieuwe naam te kunnen kiezen.
  • Voor de beheerder was het opzetten van een nieuwe ronde erg tijdsintensief en bovendien foutgevoelig. Daarnaast was het lastig om een foutje, die worden nou eenmaal gemaakt, te corrigeren.

Aan de slag

Er waren dus genoeg zaken om te verbeteren. We stelden een functioneel plan op en gingen aan de slag. Enkele weken/maanden later lag er een eerste versie van het nieuwe Koersspel klaar.

In een ideaal geval ga je dan uitgebreid testen met een groep testgebruikers, zodat je kunt nagaan of het systeem goed begrepen wordt en verbeterpunten naar voren komen. Wij hadden hier helaas niet de mogelijkheid voor. Het Koersspel is een hobby project en het werk moet vooral in de avonduren en het weekend gebeuren. Er zat dus niets anders op dan de nieuwe versie online te zetten, te ervaren wat de gebruikers ervan vonden tijdens de eerste wielerronde van het seizoen: de Tour Down Under in Australië en op basis van gebruikersfeedback verder te ontwikkelen en verbeteren. De afgelopen jaren hebben we gezien dat de Tour Down Under de ronde is met het kleinste deelnemersaantal en daarmee het meest geschikt voor deze ‘test’.

Hoe deze aanpak in praktijk heeft uitgepakt, lees je binnenkort in het volgende deel van deze blogserie.


Mijn Twitter profiel Mijn Facebook profiel
Leonie Derendorp Webdeveloper and co-owner of PLint-sites in Sittard, The Netherlands. I love to create complex webapplications using Laravel! All posts
Alle berichten tonen van Leonie Derendorp

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *