Help… de webshop heeft mijn iDEAL betaling niet ontvangen!

Tegenwoordig is het heel normaal om aankopen te doen in een webshop en te betalen via iDEAL. Snel, gemakkelijk, de webshop heeft je betaling direct en kan beginnen met het verwerken van je bestelling. Ideaal toch? In verreweg de meeste gevallen verloopt het hele betaalproces vlekkeloos, maar soms gaat het helaas toch mis.

Als webshopbouwer hebben we beroepsmatig met enige regelmaat te maken met de integratie van iDEAL koppelingen. We weten een en ander van dingen die mis kunnen gaan en hoe het ‘iDEAL systeem’ dat dan afhandelt, maar recentelijk werden we toch verrast.

We hadden net een nieuwe computer uitgezocht, het bestelproces doorlopen en betaald via iDEAL. Er was een levertijd van twee werkdagen die uiteraard ingaat na ontvangst van betaling, dus we waren in de veronderstelling dat de nieuwe computer twee dagen later daadwerkelijk bezorgd zou worden.

Helaas bleek dit niet het geval. Een telefoontje naar de webshop leerde ons dat de iDEAL betaling niet ontvangen was, terwijl deze bij ons wel was afgeschreven. De klantenservice medewerkster adviseerde ons om ‘contact op te nemen met iDEAL’. Maar hoe doe je dat? iDEAL heeft geen telefoonnummer of e-mailadres en is eigenlijk een dienst die aangeboden wordt door zogenaamde ‘payment service providers’.

Dan maar even bellen met onze bank. Zij konden zien dat het bedrag inderdaad was afgeschreven (dat wisten we zelf ook al), maar verder konden ze niets doen. iDEAL is technisch een ‘gewone’ overboeking waar je zelf opdracht voor gegeven hebt en die kan niet teruggedraaid worden. De bankmedewerker vertelde ons dat we contact met de webshop op moesten nemen, omdat zij de aangewezen partij zijn om dit te regelen.

We werden dus van het kastje naar de muur gestuurd, maar belden nogmaals naar de webshop. Dezelfde klantenservice medewerkster nam de telefoon op en besloot de bestelling te annuleren. Ze verzekerde ons dat de betaling dan automatisch binnen een week (5 werkdagen) wordt teruggestort. Hoewel dit niet echt een bevredigend antwoord was, het geld was tenslotte nog steeds ‘kwijt’, zat er niets anders op dan te wachten.

Een week later was het geld echter nog steeds niet teruggestort op onze rekening. Dat is natuurlijk erg frustrerend en zorgelijk. Het geld is op een onbekende plek en de nieuwe computer die we wilden bestellen hebben we ook nog niet in huis. Er zit niets anders op dan opnieuw contact op te nemen met de webshop. Dit maal besloten ze ons verhaal door te sturen naar het ‘payment center’ van de webshop. Daar zou gecontroleerd worden waar de betaling gebleven is. Enkele uren later ontvingen we een e-mail dat ze het geld over gaan maken en dat het binnen enkele werkdagen op onze rekening wordt bijgeschreven.

Opnieuw moesten we dus afwachten, maar dit maal met succes. Twee dagen later was het geld inderdaad bijgeschreven op onze rekening en konden we opnieuw een poging ondernemen om een nieuwe computer te bestellen.

Al met al heeft het ruim anderhalve week geduurd voordat een mislukte iDEAL betaling gecorrigeerd werd. Voor betalingen van enkele euro’s zal dat vaak geen problemen opleveren, maar als het om grotere bedragen gaat zoals bij de aanschaf van een computer, levert dit de consument toch zorgen op. Vooral het steeds maar moeten afwachten kan erg frustrerend zijn. Wat ons ook enigszins verbaast heeft, is dat je eigen bank helemaal niets kan doen bij een mislukte iDEAL betaling. Je bent dus volledig overgeleverd aan de webshop om het probleem op te lossen. Nu hadden wij gelukkig te maken met een goede webshop die alles naar behoren heeft opgelost, maar het is dus wel raadzaam om enkel te kopen bij betrouwbare webshops!


Mijn Twitter profiel Mijn Facebook profiel
Leonie Derendorp Webdeveloper and co-owner of PLint-sites in Sittard, The Netherlands. I love to create complex webapplications using Laravel! All posts
Alle berichten tonen van Leonie Derendorp

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *