Brrr… acquisitie

Acquisitie: een poging om iemand iets te verkopen of te laten doen (aldus de definitie uit de encyclopedie). Als ondernemer ben je afhankelijk van goede acquisitie om je geld te verdienen. Immers, je biedt een product of dienst aan en na een opdracht of verkoop kan je weer mooi een boterham besmeren met de verdiende centjes.

Onlangs startte ik een discussie op LinkedIn in de groep van ‘Freelance Opdrachten’ die behoorlijk wat stof deed opwaaien. Ik wilde van mijn mede-ondernemers in de groep eens horen wat zei vonden van acquisitie, en dan wel specifiek betreffende het verschil tussen koud bellen (een bedrijf opbellen waar ze jou niet kennen) of het laten drukken van een flyer en die verspreiden. Er kwamen meer dan 60 reacties, waarvoor dank. Het gaf stof tot nadenken en nu leek het me een goed idee om de reacties eens te groeperen om een beter beeld te krijgen van hoe je acquisitie nu eigenlijk moet aanpakken.

Allereerst een overzicht van de reacties over koud bellen:

  • Koud bellen is veel effectiever, want persoonlijker.
  • Je kunt inhaken op een nieuwsuiting van een bedrijf, zo is direct het ijs gebroken.
  • Koude telefoontjes komen mijn neus uit.
  • Koud bellen heeft weinig effect.
  • Koud bellen moet je veel doen en vooral volhouden, mensen staan namelijk wel degelijk open voor een goed gesprek.

Wat betreft het laten circuleren van een flyer: dat moet niet je enige acquisitievorm zijn. Het is passief en onpersoonlijk. Maar, in combinatie met bellen (voor het verspreiden of erna), of zelfs langsgaan met een flyer wordt wel genoemd als een succesvolle acquisitie manier. De mensen leren je direct kennen en als je kort en bondig jouw dienst of product presenteert, kan het zijn dat de zo belangrijke gunfactor in jouw voordeel uitvalt.

Tenslotte waren er nog een heleboel reacties van mensen die eigenlijk predikten om alle manieren van acquisitie te gebruiken en met name die manieren waar jij je als ondernemer in thuis voelt. Een paar voorbeelden: social media (inclusief betaalde campagnes zoals Adwords en Facebook ads), een persoonlijke brief (is weer eens iets anders in deze tijd), offline netwerken (blijft belangrijk), laat je website voor je spreken, gebruik je bestaande klanten als ambassadeurs en laat de mond-tot-mond reclame zijn werk doen.

Het belangrijkste punt hier bleek te zijn: profileer jezelf, zorg dat anderen je leren kennen, weten wat je doet en jouw die gewilde opdracht gaan gunnen. Misschien heb je er wel een lange adem voor nodig, maar onthoud dan dat je zelf wilde gaan ondernemen en zonder klanten houdt het op. Succes allemaal, ik ga het ook zeker ten uitvoer brengen!

 


Mijn Twitter profiel Mijn Facebook profiel
Pim Hooghiemstra Webdeveloper and founder of PLint-sites. Loves to build complex webapplications using Vue and Laravel! Laatste bericht
Creating a product configurator with Vue #3

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *