Voor de start van het wielerseizoen hebben we het Koersspel op technisch vlak enorm verbeterd. Ook op het gebied van gebruiksvriendelijkheid hebben we verbeteringen doorgevoerd, maar de feedback van deelnemers heeft ons geleerd dat we het Koersspel nog leuker en makkelijker in gebruik kunnen maken. Voor de tweede wielerronde, de Tirreno Adriatico, hebben we dus nog een serie verbeteringen doorgevoerd.
De uitdaging voor de Tirreno Adriatico
Het Koersspel is een op maat gemaakt platform. Er is geen standaard opzet voor dit soort platformen, zoals dat bijvoorbeeld bij webshops wel het geval is. Zelfs al zit een webshop niet zo heel goed in elkaar, een bezoeker weet wat er van hem verwacht wordt. Kort samengevat zoek je in een webshop het product dat je wilt kopen, je plaatst het in de winkelwagen en gaat afrekenen.
Voor het Koersspel is er geen standaard flow waar deelnemers regelmatig mee te maken hebben. Toch hadden veel deelnemers wel een referentiekader: de oude website. Hoewel deze niet bijzonder gebruiksvriendelijk was, waren de meeste mensen hier wel aan gewend. De meeste feedback kwam dan ook van mensen die al meededen in de oude versie.
Een ander verschil met bijvoorbeeld een webshop is dat meedoen aan het Koersspel een proces is waar je meerdere sessies voor nodig hebt. In de weken voorafgaand aan een ronde kan je je al aanmelden voor de nieuwe wielerronde. Op dat moment hebben de wielerteams echter nog niet bekend gemaakt welke renners zij op gaan stellen. Deze rennerlijst wordt pas enkele dagen voor de start van een ronde definitief gemaakt. Tot die tijd kunnen de deelnemers van het Koersspel nog geen renners selecteren. Zodra de startlijst definitief wordt, mogen de Koersspel deelnemers ook hun team samenstellen. Het bekijken van de resultaten kan vanzelfsprekend enkel tijdens een ronde als er ook daadwerkelijk etappes gereden zijn.
Eén van de zaken die we uit ronde 1 (Tour Down Under) geleerd hebben, is dat we de bezoeker bij de hand moeten nemen. Er waren in deze ronde teveel mensen die hun inschrijving niet volledig afgerond hebben en geen (compleet) team samengesteld hebben. Dat was dan ook één van de verbeterpunten voor de tweede ronde: de Tireno Adriatico.
Van aanmelden tot team samenstellen
We hebben bij het Koersspel te maken met drie groepen (potentiële) deelnemers. Voor elk van deze groepen is de registratie procedure iets anders. Omdat er veel deelnemers zijn die ervoor kiezen niet deel te nemen aan alle rondes in het jaar (bijvoorbeeld enkel de Tour de France), moet iedereen zich (eenmalig) registreren als lid van het Koersspel, maar zich ook expliciet aanmelden voor een nieuwe ronde. We onderscheiden de volgende groepen gebruikers:
- Gebruikers die nieuw zijn en nog nooit meegedaan hebben aan het Koersspel.
Via een button op de homepage kunnen zij naar een aparte pagina waarop zij zich kunnen registreren voor het Koersspel. Ze wordt dan ook automatisch aangemeld voor de eerstvolgende ronde. Hun registratie moet bevestigd worden via een link die ze per email ontvangen. - Gebruikers die aan de Tour Down Under meegedaan hebben.
Zij hebben al een account en kunnen zich aanmelden via het blok ‘Aanmelden voor de ronde’ op de homepage. Via een link in de email kunnen ze hun aanmelding bevestigen. - Gebruikers die meegedaan hebben aan het Koersspel voordat we dit vernieuwd hebben. Zij hebben geen wachtwoord en moeten dit dus nog instellen. Voor deze groep is de procedure als volgt: ze melden zich aan via het blok op de homepage. Ze ontvangen een email met activeringslink. Zodra zij op de activeringspagina komen, ziet het systeem dat ze geen wachtwoord hebben. Het systeem stuurt ze automatisch door naar de pagina ‘wachtwoord wijzigen’ waarop wordt uitgelegd waarom ze hun wachtwoord moeten wijzigen.
Na registratie en aanmelding
We hebben dus drie groepen bezoekers die zich kunnen registreren en/of aanmelden. Wat er gebeurt na activatie hangt echter af van de periode. Tijdens de Tour Down Under (ronde 1), stuurden we alle deelnemers naar de homepage. De melding die getoond werd, pasten we aan aan de periode.
Voor ronde 2, de Tireno Adriatio, hebben we dit verder verfijnd. Meldt iemand zich aan op het moment dat er nog geen team samengesteld kan worden? Dan wordt je naar de homepage gestuurd waar we een grote popup tonen, waarin uitgelegd wordt vanaf wanneer je wel je team kunt samenstellen. Ook staan hier links naar de overige vaste pagina’s, zodat je vast wat info kan lezen.
Activeer je je account/aanmelding in de periode dat er wel een team samengesteld kan worden, dan loggen we de gebruiker automatisch in en sturen we de gebruiker direct door naar de pagina ‘team samenstellen’.
Team samenstellen
De pagina ‘team samenstellen’ bleek ook wat vragen op te roepen bij de deelnemers. We hadden aangenomen dat de kleuren van de truien bij de deelnemers bekend zouden zijn, maar dat bleek voor de kleinere rondes niet het geval te zijn. We hebben de verschillende actieknoppen daarom van een betere toelichting voorzien. De knoppen zijn onderverdeeld in twee lijstjes: knoppen om renners toe te voegen, en knoppen om ze weer te verwijderen.
Er is ook een extra mogelijkheid toegevoegd om renners weer te kunnen verwijderen. In de vorige editie kon dat enkel via het grijze overzichtsblok, nu kan dat ook direct in het overzicht met alle renners.
Homepage
Ook de homepage zorgde voor enige verwarring. Mensen die zich al aangemeld hadden of al ingelogd waren, werden terug gestuurd naar de homepage. Via een speciale ‘alert melding’ werd de deelnemer geinformeerd dat hij/zij ingelogd was. In praktijk bleek dat deze melding niet duidelijk genoeg was, niet gezien werd of misschien niet begrepen werd. Het gevolg was dat mensen zich opnieuw probeerden aan te melden, wat natuurlijk niet de bedoeling was.
Voor de Tireno hebben we dit op kunnen lossen door bezoekers na inloggen automatisch naar de pagina team samenstellen te sturen, waardoor die verwarring er niet meer zou moeten zijn. Mocht een ingelogde gebruiker uiteindelijk toch op de homepage komen, dan is het ‘aanmelden voor de ronde’ blok vervangen door een blok ‘stel nu je team samen’.
Aan de hand van deze verbeteringen verwachten we dat het aantal vragen dat we krijgen over het niet begrijpen van de website drastisch gereduceerd wordt. Er zou veel minder verwarring moeten zijn, waardoor we er hopelijk voor kunnen zorgen dat meer mensen hun team samenstellen. Hoe deze verbeteringen daadwerkelijk uitgepakt hebben, lees je in onze volgende blog.