Gebruiksvriendelijke websites in de praktijk: onze ervaringen (deel 2)

In het eerste deel van deze serie bespraken we de historie van het Cycling Story Koersspel en de verbeterslag die in de herfst van 2015 is doorgevoerd. Vandaag bekijken we hoe de nieuwe website werd ontvangen door de gebruikers en wat we daarvan hebben geleerd.

Mensen houden niet van verandering

Zoals beschreven in de vorige blog ging de nieuwe website online en zouden we aan de hand van de feedback en reacties van gebruikers ervaren wat zij van de nieuwe website vonden. Die aanpak bleek bijzonder leerzaam. Hoewel de gebruikersinterface van de oude website niet zo heel gebruiksvriendelijk was, waren de deelnemers er wel aan gewend. Ze wisten hoe het spel werkte en hoe ze zich moesten aanmelden, hoe ze hun team konden samenstellen en waar ze de uitslagen konden vinden.

koersspel header

In de nieuwe versie hebben we verschillende zaken verbeterd, maar daardoor waren ze wel anders dan de deelnemers gewend waren. Uiteraard hebben we de verschillende onderdelen van het platform van een toelichting voorzien. Daarnaast hebben we ervoor gezorgd dat indien een deelnemer een fout maakt bij het invullen van een formulier, de gebruiker geholpen wordt om deze fout te corrigeren.

Uit de feedback van de gebruikers en de vragen die we van de deelnemers gekregen, blijkt echter dat die toelichtingen en hulp lang niet altijd opgevolgd worden. Lezen de mensen niet? Valt de toelichting of foutmelding niet genoeg op? Worden ze niet begrepen?

De gebruikers hebben altijd gelijk

Wij kunnen als programmeurs van mening zijn dat alles goed werkt en dat de website verbeterd is. We kunnen overleggen met de mensen van Cycling Story over de gewenste werking van het spel. We kunnen familie en vrienden vragen of alles duidelijk is. Vaak levert dat een grote hoeveelheid meningen en ideeën op, waarvan maar de vraag is wie er gelijk heeft en wie het beste idee heeft. Uiteindelijk zijn het de gebruikers die bepalen hoe goed iets echt is. Als zij niet begrijpen hoe een bepaalde functie werkt, dan moet het verbeterd worden. Mede daarom is het van groot belang om het gedrag van de bezoekers op de website door te meten. Zo kunnen we zien of er ergens knelpunten zitten.

Lessen uit de praktijk

Enkele zaken die naar voren zijn gekomen tijdens de eerste ronde van het Koersspel:

  • De bezoeker moet bij de hand genomen worden. Het is niet voldoende om ze instructies te geven via een toelichting in de vorm van tekst (e.g., in een e-mail). Er zijn teveel bezoekers die de instructies niet zien of niet de moeite nemen om ze te lezen. De bezoeker moet beter geholpen worden om zijn weg door de website te vinden. Bijvoorbeeld: als iemand inlogt bij het koersspel nadat hij zich heeft aangemeld voor een wielerronde, dan is de kans groot dat deze bezoeker zijn team wil gaan samenstellen. We kunnen deze persoon, net als alle andere deelnemers, naar de homepage sturen en daar een melding tonen dat hij ergens anders zijn team kan samenstellen. Beter is het om deze bezoeker direct naar de pagina ‘team samenstellen’ te sturen.
  • Vanwege de verbeterde versleuteling van de wachtwoorden, konden de wachtwoorden niet meegenomen worden van de oude naar de nieuwe website. Alle bezoekers moesten daarom een nieuwe wachtwoord kiezen, zodra ze de eerste keer meedoen aan het vernieuwde Koersspel. Dit werd niet door iedereen begrepen. Het had beter geweest om voor iedere deelnemer automatisch een nieuw wachtwoord te genereren en ze dit per e-mail toe te sturen. Via hun profielpagina kunnen zij dit tenslotte wijzigen.
  • Sommige pagina’s moeten dynamischer. De pagina die de deelnemers te zien kregen direct na inloggen leek wat uiterlijk betreft teveel op de pagina voor niet ingelogde gebruikers, ook al was de inhoud anders. Hierdoor dachten sommige bezoekers dat ze niet ingelogd waren, probeerden zij nogmaals in te loggen en kregen vervolgens een melding dat ze al ingelogd waren. Veel verwarring dus. We kunnen dit voorkomen door te zorgen voor een duidelijke verandering van pagina na het inloggen.

Feedback

Hoewel het krijgen van feedback lang niet altijd even leuk is, sommige deelnemers kunnen hele boze e-mails sturen als iets niet werkt zoals zij verwacht hadden, is het ontzettend waardevol. De feedback geeft een goed inzicht in de knelpunten van het platform en laat ons zien hoe bepaalde functionaliteit door gebruikers geïnterpreteerd wordt. Aangevuld met statistieken vormt de feedback de basis voor verdere verbeteringen. Zo zien we bijvoorbeeld dat slechts 66% van de mensen die zich aangemeld heeft voor een ronde en dus aangeeft mee te willen doen, daadwerkelijk een team invult. Dat is veel te weinig en zullen we moeten verbeteren voor de volgende ronde.

Wij zien het ontwikkelen van een online platform als een continu proces. Het is de bedoeling steeds nieuwe features toe te voegen aan het Koersspel, zodat het spel steeds leuker wordt. Ook willen we de gebruikersinterface doorontwikkelen. Technisch is het systeem sterk verbeterd, waardoor het mogelijk is om deze uitbreidingen te realiseren.


Mijn Twitter profiel Mijn Facebook profiel
Leonie Derendorp Webdeveloper and co-owner of PLint-sites in Sittard, The Netherlands. I love to create complex webapplications using Laravel! All posts
Alle berichten tonen van Leonie Derendorp

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *