Het redesign van onze website bevindt zich inmiddels in het laatste stadium (zie ook deel 1 en deel 2 over het redesign). De layout en de indeling zijn duidelijk, de meeste teksten zijn geschreven, maar we hebben nog één grote uitdaging te gaan: wij bouwen graag websites waar een gebruiker net even iets meer mee kan dan simpelweg een stuk tekst lezen. Je kan hierbij bijvoorbeeld denken aan een website waarop je visitekaartjes kunt bestellen. Jij vult in hoeveel kaartjes je wilt, kleur of zwart-wit, met of zonder glanzend papier etc. Vervolgens berekent ‘de website’ wat de kosten zouden zijn en als je tevreden bent, kan je gelijk bestellen. Je hoeft alleen nog maar je ontwerpen te uploaden.
Dit type websites bouwen wij graag. Op technisch vlak komt er veel meer bij kijken dan een ‘gewone website’ en het gebruiksvriendelijk maken van zo’n systeem kan ook een behoorlijke uitdaging zijn. Zelf vatten we dit type websites samen als ‘webapplicaties’, maar het lastige is: bijna niemand kent of gebruikt deze term. Daarmee wordt het heel moeilijk om gevonden te worden via Google op deze zoekterm.
Case studies
We zoeken de oplossing in het maken van case studies en uitgebreide beschrijvingen van projecten die we gerealiseerd hebben. Een zoekwoordanalyse leert ons bijvoorbeeld dat mensen niet zoeken op ‘webapplicatie factuur’ maar op ‘online factuur programma’ of ‘factuur tool’. Voor diverse klanten hebben wij een factuur applicatie gemaakt en geïntegreerd binnen hun website: zodra een bestelling door de klant verwerkt is, wordt de factuur automatisch naar de besteller gestuurd. Superhandig, want voorheen moest deze klant de facturen handmatig versturen. Zo’n factuur applicatie spaart dus veel tijd uit. Met een case studie proberen we dan ook uit te leggen wat de mogelijkheden zijn.
Niet alleen voor het facturatieproces zijn webapplicaties te ontwikkelen. Eigenlijk kan vrijwel ieder proces waarbij je een bepaalde handeling vaak moet herhalen geautomatiseerd worden. Je kan hierbij denken aan het online maken van afspraken en reserveringen, het aanvragen van offertes en brochures of het tonen van actueel aanbod van huizen op de website van een makelaar. De achterliggende gedachte is altijd om onze klant werk uit handen te nemen en tijd te besparen waarbij we ervoor waken dat de applicatie voor de bezoeker/gebruiker gebruiksvriendelijk en intuïtief is.
Bespaar tijd en geld
Integreer je als eigenaar van een kapperszaak bijvoorbeeld een afspraken module in je website, dan spaart dat jou tijd uit. Een deel van je klanten zal niet langer telefonisch contact met je opnemen, maar hun afspraak gewoon zelf inplannen. Tegelijk biedt je de klanten van je kapsalon extra gebruiksgemak. Zij hebben immers een extra mogelijkheid om een afspraak te maken, want naast het traditionele telefoontje kunnen zij via de website gelijk zelf een afspraak inplannen. Met name door de jongere generatie worden deze mogelijkheden vaak als laagdrempelig ervaren.
Met case studies proberen wij bezoekers dus uitleg te geven over de (technische) mogelijkheden voor verschillende situaties. Op dit moment hebben we onder andere case studies beschreven voor het maken van online afspraken en reserveringen, online enquetes en facturatie tools. In de toekomst zullen we dit uitbreiden. Zo zie je maar, een website is nooit af en blijft continu in ontwikkeling.