Van doelgroep en visie naar een concreet ontwerp
Na een kleine 3 jaar PLint-sites was onze website aan een drastische herziening toe. In verschillende brainstormsessies hebben we onze ideeën over webdesign- en development op een rijtje gezet en samengevat tot een concrete missie (zie ook deel 1 van onze blogserie over het redesign van onze website): het ontwikkelen van ‘gebruiksvriendelijke en intuïtieve websites en webapplicaties’. In deze tweede stap van het redesign vormen we deze missie om tot een concreet plan.
Wij zijn van mening dat een website logisch in elkaar moet zitten. Zonder uitgebreide toelichting moet gelijk duidelijk zijn waar je welke informatie vindt en wat je moet doen als je bijvoorbeeld een offerte aan wilt vragen. Ook onze website moet hieraan voldoen. Er is behoorlijk wat informatie die we willen delen met onze bezoekers en dit moet gestructureerd worden.
Teksten
Het schrijven van de teksten vormt een volgende uitdaging. We weten precies wat we de bezoekers willen vertellen, maar hoe formuleer je dat precies? Uit ervaring weten we inmiddels dat het kennisniveau van onze (potentiële) klanten heel variabel is. Uiteindelijk hebben we ervoor gekozen om het eenvoudig te houden om een zo groot mogelijke doelgroep aan te spreken. De website wordt daarom ook voorzien van diverse stukken met achtergrond informatie over website gerelateerde onderwerpen. Even overwegen we om een tekstschrijver in te schakelen, maar uiteindelijk gaan we toch zelf aan de slag. De details vinden we erg belangrijk, waardoor we iemand uit ons vakgebied nodig zouden hebben om alles correct te formuleren.
Op technisch vlak kon onze website ook wel een upgrade gebruiken. Een nieuwe website is een mooie gelegenheid om de nieuwste technieken uit de kast te halen. Dit komt allemaal ten goede aan de gebruiksvriendelijkheid van de website. Bezoekers die met ons in contact willen komen of een offerte aan willen vragen, kunnen hiervoor een formulier invullen. Nou zijn formulieren bij de meeste mensen niet zo geliefd, maar we kunnen niet zonder: we hebben de gegevens van de aanvrager nou eenmaal nodig om met ze in contact te komen. Wel kunnen we het invullen zo makkelijk mogelijk maken. Kloppen de gegevens die je invult? Dan tonen we een groene thumbs-up. Wordt er toch een foutje gemaakt, bijvoorbeeld een emailadres zonder @, een rode duim omlaag.
Prijsindicatie
Voor bezoekers die graag direct een indicatie hebben van de kosten van een website, hebben wij een prijscalculator gemaakt. Geef aan hoeveel pagina’s jouw nieuwe website gaat krijgen en voeg veel gevraagde opties, zoals een fotogalerij, toe. Je ziet dan direct aan welke kosten je moet denken. Natuurlijk moet zo’n prijscalculator ook prettig functioneren op smartphones en tablets. Daarom zorgen wij voor knoppen die groot genoeg zijn om makkelijk aan te kunnen klikken met (dikke) vingers en teksten die ook op deze kleine schermen goed leesbaar zijn. Dit geldt overigens niet alleen voor de prijscalculator, maar voor de hele website.
Aan de hand van bovenstaande hebben we onze website kunnen herzien. Op www.plint-sites.nl kan je het (voorlopige) resultaat bekijken. Er rest ons echter nog één grote uitdaging: het merendeel van onze werkzaamheden bestaat uit de ontwikkeling van vrij technische applicaties. Zo’n applicatie kan kleine en grote bedrijven veel werk uit handen nemen, vooral als het gaat om regelmatig terugkerende werkzaamheden. Maar hoe zorgen wij er nu voor dat mensen weten wat er allemaal mogelijk is? Hier lees je meer over in onze volgende blog.